Bland det mest intressanta jag någonsin läst

Permalink Kategori: Hästar/Ridning
"En känsla, så som glädje, ilska, rädsla och så vidare, finns bara i kroppen under två minuter. Allt där efter är det man själv som spär på."

Jag sitter och läser en blogg där hon som driver bloggen ibland skriver "psykologiskt", alltså hur kroppen fungerar psykiskt rent praktiskt. Och det är så jävla intressant att läsa! (Hon skriver även mycket om hästarnas psyke.) Till exempel citatet jag skrev ovan, tänk dom som är sura i flera dagar? Ni vet man säger ju att det är onödig energi, men jag har aldrig tänkt på det på det viset..!
Jag tycker nog nästan att alla ska gå in och kolla, på denna blogg: http://baraelviras.blogg.se/, men speciellt ni som rider!
 
Ett inlägg som alla hästintresserade absolut måste läsa är det här: http://baraelviras.blogg.se/2012/november/apati.html#comment
Den informationen jag fick i det inlägget var helt jävla sick och jag fick något fruktansvärt dåligt samvete .. Jag har aldrig ens tänkt på det hon skriver men när man tänker efter är det sjukt hur otroligt lite vi vet om hur hästarna egentligen känner. Jag sa det till Erica förut, "ibland glömmer jag att hästen är ett levande djur". Jag kommer, hälsar på hästen (läs inlägg som var lärorikt för mig om det här), rider, säger hejdå, åker. Jag jobbar, jag mockar, jag borstar, men jag tänker sällan på att hästen "tänker" precis på vad jag gör och att det känner osvosv.. Glömmer det allt för lätt, men från och med nu ska jag komma ihåg!
 
 
bild på malin & sharlie :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0